söndag 27 mars 2011

lotta på bråkmakargatan röker opium.

Våra Excel-äventyr fortsatte på fredagen. Jag lärde mig rätt mycket nytt, men borde också få lära mig hur jag ska bära mig åt för att komma ihåg allt det där nya jag har lärt mig tills jag behöver det. Visst, jag vet hur man ska få en cell att hållas tom när den inte behövs nu, men kommer jag ihåg det om några månader? Vi diskuterade lite nånting ditåt på kafferasten. Det vore praktiskt om man kunde ha nånslags backuphårdskiva till hjärnan, dit man kunde stuva undan sådant man inte behöver för tillfället, men lätt komma åt det när tiden är inne. Där, mina vänner, har ni en produktidé; sätt igång och utveckla! You're welcome.

Till fakturamallen vi byggde upp skulle man använda ett kundregister och produktregister (vi fick sen en förlaga också, men då hade jag redan gjort det). Jag byggde upp mitt med litterära figurer och vilka produkter de nu kunde tänkas behöva; ett guldäpple till Bo Vilhelm Olsson, garnnystan till Miss Jane Marple och så vidare. När jag sen skulle förevisa att mina formler funkade åt läraren, tryckte jag fram några produkter och en kund på måfå och skulle tydligen sälja opium och cigaretter åt Lotta Nyman på Bråkmakargatan. Astrid Lindgren vände sig i sin grav.

2 kommentarer:

Va du vill sa...

och jag som trodde att det var jag som bör lägga +18 märkning på bloggen, men tydligen hade jag fel.

delpheena sa...

nåjaa, barnen behöver ju få veta vad deras hjältar går för egentligen.