måndag 28 mars 2011

hitRECord - där kreativiteten får styra.

Våra lektioner med The Man Previously Known As Ilkka brukar oftast vara rätt intressanta och innehålla en hel del tankeväckande aspekter, så även idag. Till skillnad från Finlands ekonomiska historia kändes dagens historielektion relevant och det är fascinerande hur synen på marknadsföring har utvecklats genom tiderna, samtidigt som olika företag och branscher har tvingats anpassa sig.

Simon nämnde musikbranschen som ett exempel på en sådan bransch som verkligen har förändrats oerhört på bara några tiotals år. Det gick mig att tänka på produktionsbolaget hitRECord, som är ett gott exempel på vad musik, skrivande, fotografi etc. kan vara när kreativiteten, inte nån fetlagd kostymklädd herreman som bara är intresserad av pengar, får styra. hitRECord bygger på öppenhet och samarbete; vem som helst kan gå med och ladda upp egna kreationer, använda grejer som andra användare har lagt upp, och remixa dem till något helt nytt. Drivkraften ligger i skapandet och samarbetet, och när något används för kommersiella ändamål delas inkomsterna mellan de personer som deltagit i kollaborationen. Det här är förstås också intressant ur en marknadsföringsynvinkel, då alla medverkande fungerar både inom produktion och marknadsföring på ett mycket mera konkret sätt än vid de flesta företag. Förstås är skillnaden också den att den ekonomiska aspekten är något av en bieffekt, men som vi lärt oss idag är det så det fungerar i USA: idén kommer först, sen pengarna.

I den här videon berättar Joseph Gordon-Levitt, mannen bakom idén som blev en webbsida som blev en community som blev ett produktionsbolag, ävenledes rätt känd skådespelare från exempelvis Inception, mer om hur det hela fungerar:

Inga kommentarer: