tisdag 15 mars 2011

distansstudier på ikea.

Eftersom dagens lärare hade förhinder, ägnade vi dagen åt distansstudier, vilket i praktiken innebar att ägna mer tid åt att komma igång med bloggandet. Som ni ser har jag t.ex. numera länkar till övriga kursdeltagare (och Martina) här till höger.

Jag passade även på att utnyttja tiden åt att avlägga ett studiebesök hos ett företag som har lyckats mycket väl med sin marknadsföring, nämligen IKEA. En sak som alltid fascinerar mig när jag besöker nämnda butik, är att restaurangen har så låga priser. Det är ju en sak att ha låga priser på möbler och diverse andra inredningsprylar, men eftersom det bara finns ett ställe att äta eller dricka kaffe där, så kunde man vänta sig högre priser. Det finns säkert nån fancy marknadsföringsterm för sånt där, att skapa ett bränd och positiva konnotationer och sånt, men eftersom jag är nybörjare i branschen får jag nöja mig med att konstatera att kunderna blir mätta och glada och nöjda och troligen stoppar ner nån molnmönstrad lampa och krokodilformad badrumsmatta extra i köpkärran.

1 kommentar:

Va du vill sa...

finns inget bättre än att kunna stå till tjänst för alla sinnen.

"En organisation som IKEA behöver interna stödfunktioner för att kunna fungera på ett bra sätt. IKEA IT tillhandahåller kostnadseffektiva it-lösningar till all IKEA verksamhet. IKEA Food Services ansvarar för kostnadseffektiva matinköp, utveckling och leveranser till IKEA restauranger, bistroer och Swedish Food Markets. IKEA Indirect Materials & Services erbjuder IKEA produkter och tjänster som används av IKEA:s medarbetare, exkl. heminredningsprodukter. Det här är bara några exempel på IKEA:s stödfunktioner."