måndag 14 mars 2011

dag tre: behov vs. begär.

På onsdagen körde vi igång med grunderna i marknadsföring. En intressant sak var reflektionerna om hur marknadsföring i Finland skiljer sig från Sverige och USA. I Finland håller man ju hårt på det här med ärlighet och fokuserar därför på att lista bevisade fakta, vilket egentligen inte riktigt kan kallas marknadsföring ens. Samtidigt får man ju komma ihåg att ingendera kan sägas vara bättre i sig, det gäller bara att känna till den kultur man försöker sälja till.

Vi pratade också exempelvis om skillnaden på att behöva och att vilja ha, och vad som är starkare. Egentligen handlar ju marknadsföring mycket om visualisering och mentala aspekter. För att kunna sälja något måste man tro på sin produkt till hundra procent (gärna mer). Men det är ju lite svårt ibland när folk alldeles tydligt vill ha något annat än man själv skulle välja. Kanske att man skulle sluta att vara så narcissistisk helt enkelt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är helt suverän på att skriva blogg!

delpheena sa...

tack! :)