måndag 14 mars 2011

dag fyra: hjälp!

Det här med företagande är invecklat. Blotta tanken på att starta ett eget företag får mig att vilja springa hem och gömma mig under täcket. Torsdagens lektioner gjorde det förvisso inte mindre skrämmande, men kanske lite klarare i alla fall.

Vi gick igenom olika företagsformer och det var skatter hit och procenter dit och nämnder och instanser och anmälningar och avgifter och sköter du dig inte kommer skattmasen och tar dig*.

Typ.

Det är inte utan att jag hoppas att jag blir anställd i stället.

Dock har jag i alla fall hittat på ett företagsnamn som åtminstone inte är registrerat i Finland och som fungerar både för en och annan syssla som jag kunde hitta på*. Alltid något.


* skämtar bara, det var ingen som på riktigt sa så.
** inget olagligt, mamma, jag lovar.

3 kommentarer:

Martina sa...

Vad roligt att du har hunnit skriva så mycker redan! Gå in på min blogg för att hitta en uppgift!

Erik sa...

Som tur är behöver vi inte kunna det där med skatter och avgifter...det är bara att betala så är det andra som gör det åt oss. Men jag håller med, det är en bit som inte alls är trevlig.

Anonym sa...

Företagandet är något som växer fram med tiden.. den här kursen vi går på är en bra grund för nyblivna företagare .. fast jag håller med, det är alltid en trygghet att vara anställd.. fördel med företagande är att man har mer frihet, att vara sin egen chef.