onsdag 16 mars 2011

hur räknar man procent nu igen?

Jag är humanist ända in i ryggmärgen. Excel är därför ett av de där programmen som går in genom ena örat och ut genom det andra. Siffror och sånt, en sån världslig sak. Det spelar ingen roll hur många gånger jag lär mig programmet; när jag inte använder det far alla kunskaper och gömmer sig längst inne i nån dammig vrå i min hjärna. 

Så dagens övningar har varit både sånt jag kan, sånt som jag nån gång har lärt mig men sen glömt bort, och sånt som var helt nytt. En del fungerar ju rätt intuitivt*, men vissa saker är lite mer invecklade. Eller invecklat och invecklat, man måste känna till hur man ska göra, i alla fall.

Fast mest invecklad är nog matematiken.


I övriga nyheter har jag spenderat kvällen åt att flytta in i mitt nya hem. Halva lägenheten saknar el, av nån orsak, men annars är allt prima skinka. Eller prima tofu, if you will. Allt är ett enda kaos, men min uppdragbara saltströare är uppackad i alla fall, så eiköhän se tästä.


* "intuitivt", jo, denna text är skriven på en mac.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till med flytten! Hoppas att du kommer att trivas i din nya lägenhet!

delpheena sa...

tack, det kommer jag säkert :)