måndag 14 mars 2011

att blogga eller inte blogga, det är frågan

Dagens tema är sociala medier, och speciellt då bloggar. Jag har själv bloggat i någon mån ända sedan högstadiet, då det var dagbok på Lunarstorm som gällde. Sen dess har jag bloggat ungefär på varje bloggportal jag stött på (xanga, LiveJournal, bloggen.fi, papper.fi, wordpress, blogspot, tumblr...). 
 
Bloggandet som sådant är därför ett välbekant fenomen, men marknadsföringsaspekten är inget jag funderat desto mera över tidigare. Jag känner förstås till att enskilda bloggare kan förtjäna rätt mycket på sina bloggar, men hur företag kan använda bloggar för att marknadsföra sig och sina produkter är obeprövad mark.

För att ett företag ska dra någon nytta av att ha en blogg borde man förstås uppdatera den regelbundet. Det är säkert ett bra verktyg för vissa firmor, men passar nog inte för alla.

Inga kommentarer: